Ho'oponopono is een eeuwenoud vergevingsritueel uit de Hawaïaanse wijsheidsleer Huna en betekent letterlijk 'goed goed doen'. Ulrich E. Duprée legt in Ho'oponopono op een eenvoudige manier uit hoe dit sjamanistische ritueel werkt.
Ho'oponopono is een eeuwenoud vergevingsritueel uit de Hawaïaanse wijsheidsleer Huna en betekent letterlijk 'goed goed doen'. Ulrich E. Duprée legt in Ho'oponopono op een eenvoudige manier uit hoe dit sjamanistische ritueel werkt.
Ho'oponopono is liefde in actie en de leukste en snelste weg naar de oorsprong van het leven. De basis: iedereen is met elkaar verbonden, ondanks gevoelens van onthechting of eenzaamheid. En er zijn maar vier zinnen nodig om tot jezelf en tot elkaar te komen: het spijt me, vergeef me, ik hou van je, dank je.
Met behulp van Ho'oponopono leer je moeilijke relaties en gebeurtenissen uit het verleden, maar óók onvoorwaardelijke liefde te accepteren. Zo kun je nare situaties ombuigen in leerzame ervaringen.
Duprée zet in simpele woorden de theorie op een rij, schetst de achtergrond van dit eeuwenoude probleemoplossende ritueel en legt uit hoe je het kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Ho'oponopono is een groot cadeau voor jezelf en steeds meer mensen in de westerse wereld maken er kennis mee.
Ho'oponopono is een eeuwenoud vergevingsritueel uit de Hawaïaanse wijsheidsleer Huna en betekent letterlijk 'goed goed doen'. Ulrich E. Duprée legt in Ho'oponopono op een eenvoudige manier uit hoe dit sjamanistische ritueel werkt.
Ho'oponopono is liefde in actie en de leukste en snelste weg naar de oorsprong van het leven. De basis: iedereen is met elkaar verbonden, ondanks gevoelens van onthechting of eenzaamheid. En er zijn maar vier zinnen nodig om tot jezelf en tot elkaar te komen: het spijt me, vergeef me, ik hou van je, dank je.
Met behulp van Ho'oponopono leer je moeilijke relaties en gebeurtenissen uit het verleden, maar óók onvoorwaardelijke liefde te accepteren. Zo kun je nare situaties ombuigen in leerzame ervaringen.
Duprée zet in simpele woorden de theorie op een rij, schetst de achtergrond van dit eeuwenoude probleemoplossende ritueel en legt uit hoe je het kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Ho'oponopono is een groot cadeau voor jezelf en steeds meer mensen in de westerse wereld maken er kennis mee.
Ho’oponopono – het Hawaïaanse vergevingsritueel van Ulrich Emil Duprée is een klein dun boekje wat op mij heel lief, fris en uitnodigend ...
Lees recensie
Ho’oponopono – het Hawaïaanse vergevingsritueel van Ulrich Emil Duprée is een klein dun boekje wat op mij heel lief, fris en uitnodigend over komt. Zelfs de binnenkant is anders dan anders, met blauwe letters en hier en daar sierlijke krullen. Door z’n grote letters en ultra korte hoofdstukjes leest het makkelijk weg en heb je het zo uit.
Het formaat onderstreept de belofte dat het een eenvoudig proces is. Maar dat is nogal een belofte als het op vergeven aankomt. Hij geeft wat van de achtergrond en cultuur aan waar het uit voort komt. Daar is het gewoonte om op de Ho’oponopono manier met innerlijke en onderlinge conflicten om te gaan. Ik vind het prachtig als men zo kan samen leven, elkaar echt vergeven. Geen straffen, geen vergelding, geen wrok, geen wraak enzovoorts. Maar echt volledig vergeven en dan niet één ding of persoon, nee, meerdere: dus geen zondebok en geen onderscheid. En als het ritueel is afgerond is het ook echt afgedaan!
Heel inspirerend en liefdevol. Maar helaas zit dat hier absoluut niet in onze cultuur ingebakken en klinkt het eerder utopisch. Gelukkig kun je de methode ook gebruiken voor je eigen proces, de dingen die zich binnen jou afspelen en zelfs dingen waar je direct of indirect bij betrokken bent. De anderen hoeven niet perse mee te doen om toch effect te bereiken. Dat is in algemene zin ook wel het effect van andere methoden waarmee je je richt op vergeving. Dus in die zin is het in mijn ogen gewoon ‘een manier’ om met vergeving bezig te zijn, maar om dat nu simpel en eenvoudig te noemen… Misschien als het in je cultuur is ingebakken, maar voor ons westerse mensen is dat toch wel even andere koek. Vergeven is vaak heel lastig, en in en aan jezelf vergeven misschien nog wel lastiger dan een ander vergeven.
Gelukkig staan er veel mooie oefeningen in die je op weg kunnen helpen en je kunnen inspireren. Op die manier met jezelf bezig zijn kan behoorlijk confronterend zijn, maar er staan ook oefeningen bij die wat dat betreft relatief ‘veilig’ zijn en iets verder bij jezelf vandaan liggen. Waardoor je wat in de methode kunt groeien voor je echt met jezelf aan de slag gaat. Dat maakt het heel handzaam.
Men heeft geprobeerd alles simpel te omschrijven en kort, maar krachtig weer te geven. Er worden veel andere spirituele principes en gedachtes terloops aangehaald, naar mijn mening soms iets te terloops. Voor mij zijn die dingen inmiddels duidelijk, gemeengoed en vanzelfsprekend. Maar als je je nog maar net spiritueel aan het verdiepen en ontwikkelen bent kan dat vragen en weerstand oproepen. Dat vind ik jammer! Want juist het formaat nodigt uit om het aan meer rationeel gerichte mensen voor te leggen, onder het mom van ‘zouden we dit bijvoorbeeld in onze overleggen kunnen betrekken’. Aan de andere kant is er waarschijnlijk ook al een bepaalde mate van bewustzijnsontwikkeling nodig om je werkelijk op vergeving te kunnen richten. Ik zit daar dus een beetje dubbel in. Ook omdat ik me regelmatig afvroeg wat het toevoegde en of het boekje zonder dat te dun zou zijn geworden.
Weet je, vergeven doe je niet voor de ander, vergeven doe je voor jezelf! Vergeven is heel helend. En een ontzettend krachtige tool om jezelf (en anderen) te helpen. Wellicht biedt dit dunne, handzame, duidelijke boekje je de nodige handvatten en oefeningen om vertrouwd te raken met vergeven. Maar verwacht niet dat ze met ‘eenvoudige methode’ bedoelen dat het een quick fix is. Je moet er echt voor met jezelf aan de slag, jezelf en je gevoelens onder ogen komen, je verantwoordelijkheid nemen (zelfs als je denkt het slachtoffer te zijn), en vanuit onvoorwaardelijke liefde en dankbaarheid werkelijk vergeven. Daarom is de methode waarschijnlijk ook meer geschikt voor degene die qua bewustwording al wat verder gevorderd zijn.
De eenvoud slaat meer op het systematische ervan vermoed ik, de vier zinnen of stappen; “Het spijt me. Vergeef me. Ik houd van je. Dank je wel.” Ik denk wel dat als je dat eenmaal onder de knie hebt, je zo met veel dingen om kunt gaan en het je steeds gemakkelijker afgaat, maar zelf merk ik dat dat eigenlijk al ‘vanzelf’ (zonder deze methode) gebeurd is naarmate ik me verder ontwikkeld heb en die vier ‘onderdelen’ er voor mij ook al als vanzelfsprekend bij horen. Voor mij voegt deze methode dus niet echt wat toe, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en heeft te maken met mijn pad en waar ik sta op dat pad. Ik heb het wel met veel plezier gelezen en ik ben wel wat leuke dingen tegen gekomen om te delen op m’n facebookpagina of voor clienten te gebruiken.
Lees minderVoorwoord van Ivo Valkenburg . . . . . . . . . . . . . . 7
Voorwoord van Willem Vreeswijk . . . . . . . . . . . . . 9
Woord vooraf . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
De oorsprong van ho‘oponopono . . . . . . . . . . . 13
Wat is ho‘oponopono? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Het verhaal van dr. Ihaleakala Hew Len . . . . . . . . . . 22
De macht van vergeving . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
De kern van ho‘oponopono: de vier wonderzinnen . . . . 28
Problemen en conflicten . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Ho‘oponopono en de geestelijke wetten . . . . . . . 37
De wet van oorzaak en gevolg . . . . . . . . . . . . . . . 37
Alles is met alles verbonden . . . . . . . . . . . . . . . .38
Alles is trilling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
De mens: geest van Gods geest . . . . . . . . . . . . . . 43
De wereld is dat wat we geloven . . . . . . . . . . . . . 44
De geest van ho‘oponopono . . . . . . . . . . . . . . 47
Vrede begint bij mij . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Het verleden helen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Het moment van kracht is nu . . . . . . . . . . . . . . . 51
Honderd procent verantwoordelijkheid en honderd procent macht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Van gescheidenheid naar eenheid . . . . . . . . . . . . 56
Spirituele intelligentie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Ho‘oponopono in de praktijk . . . . . . . . . . . . . . 63
Ho‘oponopono als familieconferentie . . . . . . . . . . .63
Ho‘oponopono als persoonlijke reinigingsmethode . . . 68
De wereldpolitieke uitdaging . . . . . . . . . . . . . . 76
Nawoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Ho’oponopono – het Hawaïaanse vergevingsritueel van Ulrich Emil Duprée is een klein dun boekje wat op mij heel lief, fris en uitnodigend ...
Lees recensie
Ho’oponopono – het Hawaïaanse vergevingsritueel van Ulrich Emil Duprée is een klein dun boekje wat op mij heel lief, fris en uitnodigend over komt. Zelfs de binnenkant is anders dan anders, met blauwe letters en hier en daar sierlijke krullen. Door z’n grote letters en ultra korte hoofdstukjes leest het makkelijk weg en heb je het zo uit.
Het formaat onderstreept de belofte dat het een eenvoudig proces is. Maar dat is nogal een belofte als het op vergeven aankomt. Hij geeft wat van de achtergrond en cultuur aan waar het uit voort komt. Daar is het gewoonte om op de Ho’oponopono manier met innerlijke en onderlinge conflicten om te gaan. Ik vind het prachtig als men zo kan samen leven, elkaar echt vergeven. Geen straffen, geen vergelding, geen wrok, geen wraak enzovoorts. Maar echt volledig vergeven en dan niet één ding of persoon, nee, meerdere: dus geen zondebok en geen onderscheid. En als het ritueel is afgerond is het ook echt afgedaan!
Heel inspirerend en liefdevol. Maar helaas zit dat hier absoluut niet in onze cultuur ingebakken en klinkt het eerder utopisch. Gelukkig kun je de methode ook gebruiken voor je eigen proces, de dingen die zich binnen jou afspelen en zelfs dingen waar je direct of indirect bij betrokken bent. De anderen hoeven niet perse mee te doen om toch effect te bereiken. Dat is in algemene zin ook wel het effect van andere methoden waarmee je je richt op vergeving. Dus in die zin is het in mijn ogen gewoon ‘een manier’ om met vergeving bezig te zijn, maar om dat nu simpel en eenvoudig te noemen… Misschien als het in je cultuur is ingebakken, maar voor ons westerse mensen is dat toch wel even andere koek. Vergeven is vaak heel lastig, en in en aan jezelf vergeven misschien nog wel lastiger dan een ander vergeven.
Gelukkig staan er veel mooie oefeningen in die je op weg kunnen helpen en je kunnen inspireren. Op die manier met jezelf bezig zijn kan behoorlijk confronterend zijn, maar er staan ook oefeningen bij die wat dat betreft relatief ‘veilig’ zijn en iets verder bij jezelf vandaan liggen. Waardoor je wat in de methode kunt groeien voor je echt met jezelf aan de slag gaat. Dat maakt het heel handzaam.
Men heeft geprobeerd alles simpel te omschrijven en kort, maar krachtig weer te geven. Er worden veel andere spirituele principes en gedachtes terloops aangehaald, naar mijn mening soms iets te terloops. Voor mij zijn die dingen inmiddels duidelijk, gemeengoed en vanzelfsprekend. Maar als je je nog maar net spiritueel aan het verdiepen en ontwikkelen bent kan dat vragen en weerstand oproepen. Dat vind ik jammer! Want juist het formaat nodigt uit om het aan meer rationeel gerichte mensen voor te leggen, onder het mom van ‘zouden we dit bijvoorbeeld in onze overleggen kunnen betrekken’. Aan de andere kant is er waarschijnlijk ook al een bepaalde mate van bewustzijnsontwikkeling nodig om je werkelijk op vergeving te kunnen richten. Ik zit daar dus een beetje dubbel in. Ook omdat ik me regelmatig afvroeg wat het toevoegde en of het boekje zonder dat te dun zou zijn geworden.
Weet je, vergeven doe je niet voor de ander, vergeven doe je voor jezelf! Vergeven is heel helend. En een ontzettend krachtige tool om jezelf (en anderen) te helpen. Wellicht biedt dit dunne, handzame, duidelijke boekje je de nodige handvatten en oefeningen om vertrouwd te raken met vergeven. Maar verwacht niet dat ze met ‘eenvoudige methode’ bedoelen dat het een quick fix is. Je moet er echt voor met jezelf aan de slag, jezelf en je gevoelens onder ogen komen, je verantwoordelijkheid nemen (zelfs als je denkt het slachtoffer te zijn), en vanuit onvoorwaardelijke liefde en dankbaarheid werkelijk vergeven. Daarom is de methode waarschijnlijk ook meer geschikt voor degene die qua bewustwording al wat verder gevorderd zijn.
De eenvoud slaat meer op het systematische ervan vermoed ik, de vier zinnen of stappen; “Het spijt me. Vergeef me. Ik houd van je. Dank je wel.” Ik denk wel dat als je dat eenmaal onder de knie hebt, je zo met veel dingen om kunt gaan en het je steeds gemakkelijker afgaat, maar zelf merk ik dat dat eigenlijk al ‘vanzelf’ (zonder deze methode) gebeurd is naarmate ik me verder ontwikkeld heb en die vier ‘onderdelen’ er voor mij ook al als vanzelfsprekend bij horen. Voor mij voegt deze methode dus niet echt wat toe, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en heeft te maken met mijn pad en waar ik sta op dat pad. Ik heb het wel met veel plezier gelezen en ik ben wel wat leuke dingen tegen gekomen om te delen op m’n facebookpagina of voor clienten te gebruiken.
Lees minderVoorwoord van Ivo Valkenburg . . . . . . . . . . . . . . 7
Voorwoord van Willem Vreeswijk . . . . . . . . . . . . . 9
Woord vooraf . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
De oorsprong van ho‘oponopono . . . . . . . . . . . 13
Wat is ho‘oponopono? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Het verhaal van dr. Ihaleakala Hew Len . . . . . . . . . . 22
De macht van vergeving . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
De kern van ho‘oponopono: de vier wonderzinnen . . . . 28
Problemen en conflicten . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Ho‘oponopono en de geestelijke wetten . . . . . . . 37
De wet van oorzaak en gevolg . . . . . . . . . . . . . . . 37
Alles is met alles verbonden . . . . . . . . . . . . . . . .38
Alles is trilling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
De mens: geest van Gods geest . . . . . . . . . . . . . . 43
De wereld is dat wat we geloven . . . . . . . . . . . . . 44
De geest van ho‘oponopono . . . . . . . . . . . . . . 47
Vrede begint bij mij . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Het verleden helen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Het moment van kracht is nu . . . . . . . . . . . . . . . 51
Honderd procent verantwoordelijkheid en honderd procent macht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Van gescheidenheid naar eenheid . . . . . . . . . . . . 56
Spirituele intelligentie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Ho‘oponopono in de praktijk . . . . . . . . . . . . . . 63
Ho‘oponopono als familieconferentie . . . . . . . . . . .63
Ho‘oponopono als persoonlijke reinigingsmethode . . . 68
De wereldpolitieke uitdaging . . . . . . . . . . . . . . 76
Nawoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79