Psychische problemen, eetstoornissen of ander ongewoon gedrag van kinderen en jongeren wijzen op een verstoring van de 'orde' op zielsniveau. Een oplossing van deze problemen komt vaak pas in zicht als het kind op een dieper, onbewust niveau wordt aangesproken. Door het familiesysteem te herordenen kunnen jongeren de positie die hun toebehoort opnieuw innemen.
Psychische problemen, eetstoornissen of ander ongewoon gedrag van kinderen en jongeren wijzen op een verstoring van de 'orde' op zielsniveau. Een oplossing van deze problemen komt vaak pas in zicht als het kind op een dieper, onbewust niveau wordt aangesproken. Door het familiesysteem te herordenen kunnen jongeren de positie die hun toebehoort opnieuw innemen. Zo hervinden ze hun innerlijke rust en gedijen ze in deze wereld.
Ingrid Dykstra laat aan de hand van vele voorbeelden uit haar praktijk zien dat het werken met familieopstellingen een uitstekende methode is om kinderen en jongeren op dat diepere niveau te benaderen. Sterk invoelend beschrijft zij hoe je met de verschillende leeftijdsgroepen te werk gaat en wanneer je beter in groepen of individueel kunt werken.
Aan de hand van familieopstellingen kijkt Dykstra welke last er op een familiesysteem drukt, welke verbanden er bestaan die zelfs de betreffende generatie overstijgen. Daarmee kan een patroon doorbroken worden, dat tot onheil en ziekte leidt, natuurlijk ook de kinderen raakt en hun kan beroven van de kracht die zij voor hun eigen ontwikkeling nodig hebben.
Psychologen, kinderen- en gezinstherapeuten krijgen waardevolle suggesties voor het werken met de systemische gezinstherapie. Ouders wordt in dit boek een heel andere kijk geboden op de problemen van hun kinderen.
Psychische problemen, eetstoornissen of ander ongewoon gedrag van kinderen en jongeren wijzen op een verstoring van de 'orde' op zielsniveau. Een oplossing van deze problemen komt vaak pas in zicht als het kind op een dieper, onbewust niveau wordt aangesproken. Door het familiesysteem te herordenen kunnen jongeren de positie die hun toebehoort opnieuw innemen. Zo hervinden ze hun innerlijke rust en gedijen ze in deze wereld.
Ingrid Dykstra laat aan de hand van vele voorbeelden uit haar praktijk zien dat het werken met familieopstellingen een uitstekende methode is om kinderen en jongeren op dat diepere niveau te benaderen. Sterk invoelend beschrijft zij hoe je met de verschillende leeftijdsgroepen te werk gaat en wanneer je beter in groepen of individueel kunt werken.
Aan de hand van familieopstellingen kijkt Dykstra welke last er op een familiesysteem drukt, welke verbanden er bestaan die zelfs de betreffende generatie overstijgen. Daarmee kan een patroon doorbroken worden, dat tot onheil en ziekte leidt, natuurlijk ook de kinderen raakt en hun kan beroven van de kracht die zij voor hun eigen ontwikkeling nodig hebben.
Psychologen, kinderen- en gezinstherapeuten krijgen waardevolle suggesties voor het werken met de systemische gezinstherapie. Ouders wordt in dit boek een heel andere kijk geboden op de problemen van hun kinderen.
Brief aan de lezer 9
Voorwoord 11
Inleiding 13
Deel 1 – Hoe ordening doorwerkt op kinderen en adolescenten
Inleiding 19
Wat gebeurt er in de ziel van kinderen bij ingrijpende gebeurtenissen in het gezin? 21
Verwisseling van plaats 24
Het zoeken naar de plek 26
Verslaving als een zoekpoging van de ziel 28
Alcohol en drugs 30
Anorexia 31
Boulimia 33
Automutilatie 34
Psychosen 35
De innerlijke beelden en hun betekenis 36
De expressie van innerlijke beelden 38
Het herkennen van de liefde die eigen is aan het systeem 43
Als kinderen willen sterven 44
De overgeslagen generatie 46
De sprong van het verleden naar het heden 47
Deel 2 – Systemisch werk met kinderen en adolescenten
Het belang van ordening binnen het gezin voor kinderen en adolescenten 51
‘Ik ben groot en jij bent klein’ 51
‘Elk kind heeft een vader en een moeder’ 52
De volgorde van broers en zussen 53
Ouders staan tegenover het kind 55
De ouder-kind-sessie 60
Voorbeelden uit de praktijk 62
De tegel als tovermiddel 62
De kindergroep 66
Het werken met foto’s 69
Werken met de verbeelding 73
Werken met symbolen 75
Het principe van de plaatsvervanger 76
Werken met hypotheses 80
De opstelling 84
Welke interventie op welke leeftijd? 88
Wat mag je van kinderen en adolescenten vragen? 90
Wat ouders kunnen doen 93
Wat therapeuten kunnen doen 94
De tijdsdimensie 96
Deel 3 – De ziel wijst de weg – voorbeelden van opstellingen
Ik heb geen familie meer – Alice, veertien jaar, boulimia 103
Het erfstuk – Nadine, dertien jaar, anorexia 107
‘We are family’ – Till, elf jaar, opvallend gedrag 111
Het aanbrengen van de juiste ordening – Fred, tien jaar, sociale problemen 117
Wij redden het – Een pleeggezin stelt zich op 119
Ik ben één van jullie – Alex, zeventien jaar, endogene psychose 126
Nabeschouwing 134
Ruimtes 135
Dankbetuiging 136
Over de auteur 137
Het Institut für Systemische Familienordnungen (ISFO) 138
Literatuur 139
Brief aan de lezer 9
Voorwoord 11
Inleiding 13
Deel 1 – Hoe ordening doorwerkt op kinderen en adolescenten
Inleiding 19
Wat gebeurt er in de ziel van kinderen bij ingrijpende gebeurtenissen in het gezin? 21
Verwisseling van plaats 24
Het zoeken naar de plek 26
Verslaving als een zoekpoging van de ziel 28
Alcohol en drugs 30
Anorexia 31
Boulimia 33
Automutilatie 34
Psychosen 35
De innerlijke beelden en hun betekenis 36
De expressie van innerlijke beelden 38
Het herkennen van de liefde die eigen is aan het systeem 43
Als kinderen willen sterven 44
De overgeslagen generatie 46
De sprong van het verleden naar het heden 47
Deel 2 – Systemisch werk met kinderen en adolescenten
Het belang van ordening binnen het gezin voor kinderen en adolescenten 51
‘Ik ben groot en jij bent klein’ 51
‘Elk kind heeft een vader en een moeder’ 52
De volgorde van broers en zussen 53
Ouders staan tegenover het kind 55
De ouder-kind-sessie 60
Voorbeelden uit de praktijk 62
De tegel als tovermiddel 62
De kindergroep 66
Het werken met foto’s 69
Werken met de verbeelding 73
Werken met symbolen 75
Het principe van de plaatsvervanger 76
Werken met hypotheses 80
De opstelling 84
Welke interventie op welke leeftijd? 88
Wat mag je van kinderen en adolescenten vragen? 90
Wat ouders kunnen doen 93
Wat therapeuten kunnen doen 94
De tijdsdimensie 96
Deel 3 – De ziel wijst de weg – voorbeelden van opstellingen
Ik heb geen familie meer – Alice, veertien jaar, boulimia 103
Het erfstuk – Nadine, dertien jaar, anorexia 107
‘We are family’ – Till, elf jaar, opvallend gedrag 111
Het aanbrengen van de juiste ordening – Fred, tien jaar, sociale problemen 117
Wij redden het – Een pleeggezin stelt zich op 119
Ik ben één van jullie – Alex, zeventien jaar, endogene psychose 126
Nabeschouwing 134
Ruimtes 135
Dankbetuiging 136
Over de auteur 137
Het Institut für Systemische Familienordnungen (ISFO) 138
Literatuur 139