Recensie: Stop met pleasen van Andrea Mathews

19 juni 2019

Wat vinden anderen van onze boeken? Lees hier de recensie van Stop met pleasen door Monique Steen.

Ik was zo benieuwd naar dit boek, want wie heeft er geen moeite om te kiezen voor jezelf en hoe doe je dat dan zonder anderen tegen je in het harnas te jagen maar wel te luisteren naar jezelf? De omslag van het boek ziet er leuk uit en ook de ondertitel ‘denk eens aan jezelf en niet altijd aan die ander’ nodigt mij uit het boek te gaan lezen.

In de inleiding wordt op een duidelijke manier uitgelegd hoe dit boek je kan helpen en hoe je het boek kunt gebruiken. Het begin van het boek vind ik verrassend, er wordt gelijk geschreven waarom je zou moeten stoppen met pleasen. Niet eerst een hele uitleg, maar meteen to the point. Bij het begin van elk deel wordt kort uitgelegd wat je in dat deel kunt verwachten.

Andrea Mathews schrijft in makkelijk leesbare en begrijpelijke taal. De hoofdstukken zijn niet heel lang en dat vind ik prettig in een boek. Er staan veel voorbeelden in het boek die dingen concreter en duidelijker maken. Je wordt meegenomen in de pleaser-identiteit en de schrijfster laat je zien wat dit met je doet en hoe je jezelf daarmee tekort doet. Ze beschrijft dit op een zodanige manier dat je inziet wat pleaser-identiteit met jezelf doet. Door de vele inzichten word je je bewust van dingen en pas dan kun je deze veranderen. Er wordt duidelijk verteld hoe je dit kunt doen. Wat ik ook interessant vind, is dat in het boek vaak twee kanten belicht worden. Hoe reageer je als pleaser en hoe zou je ook anders kunnen reageren, vanuit je Zelf.

Je hoeft niet van je pleaser-identiteit af te komen, maar je kunt jouw bewustzijn van het authentieke Zelf vergroten. Oefeningen hoe je dit kunt doen staan ook in het boek. Met als enige doel om je leven te leven op de manier die bij jou past en waar jij gelukkig van wordt: wie wil dat nu niet! Dit boek is een aanrader voor iedereen die te veel rekening houdt met de ander, te weinig denkt aan zichzelf, en dit graag wil veranderen.