Recensie: De diamant in jezelf van Gangaji

12 maart 2019

Wat vinden anderen van onze boeken? Lees hier de recensie van De diamant in jezelf van Gangaji door Vanessa Matthyssen.

Wat me in eerste instantie triggerde om dit boek ter hand te nemen, was de belofte op de achterflap dat er door het hele boek heen vragen staan die je aanzetten tot oprecht en diepgaand zelfonderzoek. Als fervent dagboekschrijfster sta ik graag stil bij wat er in mezelf leeft, liefst ingebed in een breder, spiritueel wereldbeeld. Dat het niet meteen klikte tussen dit boek en mij, was omdat ik het wou uitlezen als een gewoon boek. Toen ik dat kon lostlaten, kreeg het boek van Gangaji al snel een vaste plek op mijn nachtkastje. Voor het slapengaan neem ik het boek ter hand en sla een willekeurige pagina open. Zo lees ik dit boek het liefste: traag en bedachtzaam, elke dag een stukje, zodat de woorden kunnen doordringen. Dan valt het regelmatig voor dat ik al lezend op een kleine waarheid bots die me een nieuw inzicht brengt. Over vergeving bijvoorbeeld, of over slachtofferschap, over de plaats van liefde of over het verlangen naar innerlijke vrede. Het is fascinerend om aan de hand van de teksten hierbij stil te kunnen staan en op te merken wat het in mezelf teweegbrengt.

Het boek zou ik vooral aanraden aan mensen die al veel over spiritualiteit hebben gelezen, maar nog met een vaag gevoel van onrust blijven zitten. Gangaji neemt je immers net dat stapje verder in de zoektocht naar een authentiek, spiritueel leven en dit vanuit het gegeven dat alles wat we nodig hebben, al reeds aanwezig is in onszelf.