De spirituele uitgeverij van Nederland

Het gezonde hartboek

hoe zorg je zo goed mogelijk voor je belangrijkste orgaan?

Hart- en vaatziekten komen veel voor in de westerse wereld. Een hartinfarct, hartfalen of aderverkalking zijn voorbeelden van deze ziekten. In Het gezonde hartboek, hoe zorg je zo goed mogelijk voor je belangrijkste orgaan? van Joel K. Kahn legt deze gerenommeerde cardioloog uit hoe je hart- en vaatziekten kunt voorkomen. Want wie goed voor zijn belangrijkste orgaan zorgt, kan veel ellende voor zijn! Joel K. Kahn beschrijft in Het gezonde hartboek zijn holistische visie op (hart)gezondheid. Hij wijst reguliere behandelingen zoals deze door het ziekenhuis worden voorgeschreven niet af, maar vult ze juist aan met heldere en toepasbare adviezen op het gebied van emoties, ontspanning, voeding, leefomgeving, sport, beweging en supplementen. Een must-read voor iedereen die helaas al met hart- en vaatziekten in aanraking is gekomen, maar zeker ook voor mensen die het willen voorkomen!
Lees meer >

Joel K. Kahn

Joel K. Kahn is een gerenommeerde Amerikaanse cardioloog met een holistische visie op (hart)gezondheid. Hij combineert zijn werk in het ziekenhuis met het geven van lezingen, schrijven van boeken en columns, televisieoptredens en het geven van universitair onderwijs.

Meer boeken van deze auteur
24,99

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books
Bindwijze
paperback
e-book
  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789020212099
  • Pagina's: 296
  • Publicatiedatum: 22-09-2015
Op voorraad

Gratis verzending

Op werkdagen voor 21.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij:

  • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
  • Veilig winkelen, bestellen en betalen
  • Regelmatig gratis e-books

Thuiswinkel waarborg

Onze veilige betaalmethoden:
  • Ideal
  • Mastercard
  • VISA
  • Bancontact
  • AfterPay
Bekijk de inhoud van dit boek ➔
Hart- en vaatziekten komen veel voor in de westerse wereld. Een hartinfarct, hartfalen of aderverkalking zijn voorbeelden van deze ziekten. In Het gezonde hartboek, hoe zorg je zo goed mogelijk voor je belangrijkste orgaan? van Joel K. Kahn legt deze gerenommeerde cardioloog uit hoe je hart- en vaatziekten kunt voorkomen. Want wie goed voor zijn belangrijkste orgaan zorgt, kan veel ellende voor zijn! Joel K. Kahn beschrijft in Het gezonde hartboek zijn holistische visie op (hart)gezondheid. Hij wijst reguliere behandelingen zoals deze door het ziekenhuis worden voorgeschreven niet af, maar vult ze juist aan met heldere en toepasbare adviezen op het gebied van emoties, ontspanning, voeding, leefomgeving, sport, beweging en supplementen. Een must-read voor iedereen die helaas al met hart- en vaatziekten in aanraking is gekomen, maar zeker ook voor mensen die het willen voorkomen!

Joel K. Kahn

Joel K. Kahn is een gerenommeerde Amerikaanse cardioloog met een holistische visie op (hart)gezondheid. Hij combineert zijn werk in het ziekenhuis met het geven van lezingen, schrijven van boeken en columns, televisieoptredens en het geven van universitair onderwijs.

Meer boeken van deze auteur

Recensie

Wat vinden anderen van Het gezonde hartboek van Joel K. Kahn? 3 recensenten delen hun leeservaring.

Het maakt dat we kunnen liefhebben, het zorgt dat al onze aderen goed doorbloed zijn, het zorgt ervoor dat we kunnen zijn, het houdt ons in leven. Natuurlijk spreek ik nu over ons hart, je belangrijkste orgaan. Zonder ons hart zouden wie niet bestaan, het is daarom dat je er goed voor moet zorgen. Dr. Joel J. Kahn schreef hier een geweldig boek over. Want hoe zorg je nou goed voor je hart? En hoe voorkom je een hartinfarct, hartfalen of aderverkalking? In Het gezonde hartboek komen al deze zaken aan bod. 

Mimi Vanerwegen vertelt: “De auteur is één van de meest vooraanstaande cardiologen in de VS en heeft nog andere functies binnen zijn domein. Het is een zeer interessant boek, met kennis van zaken geschreven. In het begin is er veel wetenschappelijke uitleg, benamingen, werking en verklaringen om het voor leken verstaanbaar te maken. De rode draad van het boek gaat er om dat je de slechte dingen uit je manier van leven haalt en goede dingen erin te stopt. Oorzaken, voor- en nadelen van verschillende soorten behandelingen, adviezen worden blootgelegd en ook hoe men operaties kan vermijden. Verder gaat het over (soorten) cholesterol, slagaders, hart, hoge bloeddruk, hartkwalen, suiker, invloed van/op andere organen, voor- en nadelen medicatie, risicofactoren, symptomen van hartproblemen, basiskennis voeding en spijsvertering, plastic en andere schadelijke chemicaliën in onze voeding en wat men in ons dagdagelijks leven gebruikt, wat men best vermijd of anders doet, recepten, luchtvervuiling, etiketten lezen enzovoorts… Ervaringen, vragen van patiënten en antwoorden, onderzoeken en resultaten komen er in voor.

Voor degenen die moeite hebben om hun manier van leven volledig om te gooien, raadt de auteur toch aan om kleine doelen te stellen en zo de goede richting uit te gaan. Nochtans, uit ervaring kan ik zeggen als je het echt wilt, wilskracht hebt, het wel gaat. Zelf pas ik al levenswijzen die in het boek aan bod komen toe en ook nieuwe zaken die hij adviseert maar het kan nog beter. Zoals mediteren, massage, yoga, mindfulness, verschillende soorten lichaamsbeweging, huisdier knuffelen, positief denken, vrijwilligerswerk doen, voedingssupplementen, kruiden, (multi)vitaminen, gezonde voeding, geen gifstoffen, genoeg slapen, geen stress, hoe je een en ander kan doen, dagboek bijhouden, dat komt allemaal uitgebreid aan bod. Op het einde van het boek staan een hoop sites, info over auteurs en noten. Dus, ga je verder doen zoals je altijd al bezig was , je zelfs eventueel laten opereren of ga je de verantwoordelijkheid voor je hart en welzijn in handen nemen?”

Ann Foulon schrijft: “Dit boek is opgedeeld in twee delen. Je zou het een theorie en praktijkdeel kunnen noemen. Het eerste deel bevat allerlei feiten rondom het hart en meer specifiek over het belang van een gezond hart in verbinding met het hele lichaam. In een bevattelijke en voor iedereen toegankelijke taal komen onder meer de specifieke werking van het hart en interessante medische onderzoeksresultaten aan bod.

Het tweede deel biedt allerlei recepten voor een gezond hart. Niet alleen voeding, maar ook aspecten als milieu en emotionele gezondheid zijn hierin te lezen. Voor wie zich bewust is van een gezonde levensstijl valt er in dit tweede deel weinig nieuws te lezen. Maar omdat van tijd tot tijd bevestiging zinvol is, heeft dit boek wel zijn waarde. De, telkens voorafgaand met duidelijke tussentitels, korte hoofdstukken maken dat je dit boek gerust zomaar ergens kan openslaan en lezen wat je er toevallig in bereikt. Het zou niet verwonderen dat je in een oogopslag net datgene leest wat je op dat moment nodig hebt.

Heb je toch nog een duwtje nodig over het belang van gezond leven en vooral gezonde voeding, dan is het lezen van dit boek geen bevestiging maar een must. In een verhelderende taal schudt het je zonder veel poespas wakker om meteen die belangrijke overtuigende stap te zetten. Het lezen van die boek doet beseffen dat het mogelijk is hartkwalen te weren. Wacht dus niet met het lezen van het boek tot u om dure, levensreddende medicijnen hoeft te rennen.”

Marianne Martens tot slot: “Dr.Kahn staat bekend als een van de meest vooraanstaande cardiologen van de VS, ik was erg benieuwd wat dit boek me zou brengen. Ik heb drie maanden geleden, zonder daarvoor ooit hartklachten gehad te hebben, een hartgeleidingsstoornis gehad, waarvoor een pacemaker geïndiceerd was. In de aanbevelingen van dit boek lees je al meteen van verschillende kanten, dat één ieder dit boek zou moeten lezen. De belangrijkste aanbeveling vond ik: waar geschreven stond dat invasieve cardiologie een miljardenindustrie is, die gebaseerd is op wetenschap waarvan de onjuistheid is aangetoond. Hart- en vaatziekten kunnen worden voorkomen met goede voeding! Jammer genoeg vond ik in het boek weinig met betrekking tot de prikkelgeleiding van het hart, maar zeer zeker heel veel andere goede tips. 

De uitleg over LDL-cholesterol en HDL-cholesterol was heel duidelijk, want het blijkt dat de hoeveelheid en de omvang van deze deeltjes ook belangrijk blijken. Bovendien wordt er uitleg gegeven over andere zaken die invloed hebben op een verhoogd HDL-cholesterol, waarvan beweerd wordt dat dit ongunstig is. Er wordt duidelijk uitgelegd dat deze bewering alleen te beperkt is en dat vele andere factoren een rol spelen bij de vorming van plaques.

Verder vind je in hoofdstuk 2 uitgebreide uitleg over de functie van je DNA, je schildklier, bijnieren, geslachtsorganen. Darmen en elektriciteit. Dit alles in het licht van het goed laten werken van het hart. In hoofdstuk 3 kun je lezen waarom medicijnen en operaties niet de oplossing zijn. Soms wordt er in het boek hier en daar wel wat te lang uitgeweid over een onderwerp wat de schrijver erg belangrijk vindt en daardoor vervalt hij nogal eens in herhalingen. Maar je vindt er heel veel goede tips voor de juiste voeding voor het hart, die veel verder gaan dan normaliter wordt gezegd, zelfs met recepten. Ook adviezen welke kruiden goed zijn voor het hart. De belangrijkste bewering is toch wel dat er veel meer groene groente moet worden gegeten dan normaal wordt aanbevolen en wel één tot twee pond per dag! Deze hoeveelheid groente moet bovendien verdeeld worden in vijf porties verspreid over de dag. Dit zou niet alleen uw levensduur verlengen, maar kanker en diabetes voorkomen. En wist u dat één glas bietensap per dag een hoge bloeddruk kan voorkomen? Advies is vooral biologische groentes kopen, omdat deze rijker zijn aan fytonutriënten. En als dat onmogelijk is krijg je een serie groentes en fruit opgesomd waarin meer bestrijdingsmiddelen zitten en in welke groente deze minder zitten.

En wat dacht u van de tip om zes koppen groene of zwarte thee per dag te drinken, ongezoet en vers gezet? Begin uw dag met een groot glas water op kamertemperatuur met een schijfje citroen erin. Zo staat dit boek vol met voedingstips die mijns inziens zeer waardevol zijn, maar ook tips voor uw emotionele gezondheid en tips voor uw omgevingsmilieu, zoals onder andere het vermijden van plastic. Wil je serieus aan de gang met je gezondheid, dan is dit boek wat mij betreft een aanbeveling waard!”