In De Fred-factor vertelt Mark Sanborn het waar gebeurde verhaal van zijn postbode Fred, die zoveel van zijn werk houdt dat hij altijd iets extra’s doet voor de mensen bij wie hij post bezorgt. Hij houdt bijvoorbeeld een oogje in het zeil over iemands huis en treedt iedereen als vriend tegemoet. Fred is een voorbeeld van klantvriendelijkheid. Wat is het geheim van Fred, wat is nu die Fred-factor? Sanborn zet de vier basisprincipes uiteen waarmee we nieuwe energie en creativiteit in ons werk en ons leven kunnen brengen. Door ze, net als Fred, in praktijk te brengen, iedere dag opnieuw, kunnen we leven en werken op een manier die voldoening schenkt aan jezelf en aan anderen.
Voorwoord 7
Dankbetuiging 9
DEEL 1: WAT IS EEN FRED? 11
1 De eerste Fred 13
2 De Fred-principes 18
3 Freds in de praktijk 26
DEEL 2: EEN FRED WORDEN 37
4 Iedereen kan iets betekenen 43
5 Succes is gebaseerd op contact 52
6 Zet je steeds in voor anderen 60
7 Gooi regelmatig het roer om 72
DEEL 3: ANDERE FREDS ONTWIKKELEN 81
8 Fantasievol zoeken 86
9 Reëel belonen 91
10 Effectief opleiden 96
11 Duidelijk tonen 101
DEEL 4: ALLES VOOR FRED 107
12 Fred vandaag de dag 109
13 De Fred-spirit 115
Aanhangsel: De Fred-scorekaart 119
Over de auteur 123
“De Fred Factor, wat een heerlijk boek! Klein, inspirerend, humoristisch en makkelijk op een luie zondag uit te lezen. Mark Sanborn verstaat de kunst om een voornaam als zelfstandig naamwoord te bombarderen. Fred is postbode en beoefent dit ogenschijnlijk eenvoudige en misschien ietwat saaie beroep uit met echte passie. Hij geeft zijn klanten net dat ietsje meer en straalt daarbij geluk en levenswijsheid uit. Mark heeft hem uitvoerig bestudeerd en heeft zijn tips vertaald in dit kleine, handzame boekje. De lezers die zelf al een ‘Fred’ zijn, en zich dus graag inzetten voor onze medemens, zullen zichzelf hierin erg herkennen. De mensen die geen ‘Fred’ zijn, zullen dit boek niet goed snappen en wellicht niet eens lezen.
Het meest positieve aan dit verhaal vind ik misschien nog wel het feit dat er zoveel nadruk gelegd wordt op dat je levensplezier en succes kunt krijgen door middel van je dienstbaar op te stellen voor je medemens. Hoeveel boeken zijn er niet al verschenen die diep ingaan op het tegendeel? Hoe vaak wordt er niet uitgebreid omschreven hoe belangrijk JIJ wel niet bent en hoe goed je moet oppassen met je in te zetten voor een ander? Leren om ‘nee’ te zeggen als je iets wordt gevraagd lijkt tegenwoordig wel eens ons motto te zijn. Zelf ben ik zo’n type wat het heerlijk vindt om kleine of grote dingen te doen voor mijn omgeving. Heel soms gaat dat ten koste van mezelf maar meestal haal ik er grote vreugde uit, en vanuit die vreugde is mijn beroepsmatige succes gegroeid. En ja, dat maakt mij een echte ‘Fred’ en met mij zovele.
Het enige minpuntje van dit boek, als ik er dan toch eentje zou moeten noemen, is dat Mark wel eens foute voorbeelden gebruikt om zijn statement kracht bij te zetten. Zo vindt Mark het een goed idee om zijn omgeving vrolijker te maken door middel van het vertellen van moppen. Nou Mark, er zijn mensen die daar echt niet vrolijker van worden, en daar ben ik er een van. Maar verder waren alle andere voorbeelden bruikbaar en herkenbaar. Kortom, een echte aanrader…”
Het boek Fred factor van Mark Sanborn is een erg makkelijk leesbaar boekje waarin op humoristische wijze voorbeelden worden gegeven over de ‘Fred’s’ die iedereen tegenkomt. In het voorwoord wordt de belofte gedaan dat als je een meer fred-achtig bestaan gaat leiden, je jezelf, je nut voor anderen en je rol in de wereld nooit meer op dezelfde manier zult bekijken. Geen boekje over het (steeds meer willen) verdienen van geld waar je je waardigheid uit haalt. Wel een boekje over het inzetten van je eigen vaardigheden en mogelijkheden, de gevolgen daarvan en je hiervan bewust zijn. Hoe een ander te behandelen, naar jouw beste kunnen, met manieren waarop JIJ het prettig zou vinden hoe er met je omgegaan wordt. Doe je dit met alle passie en mogelijkheden die je in je hebt, dan zul je trots zijn: op jezelf en de resultaten waartoe deze leiden. wil je ook weten wat een fred is en hoe je zelf een fred kunt zijn? Hoe je het beste uit jezelf kunt halen en met veel plezier in het leven kunt staan? Dit boekje lees je in een avondje of twee uit, en geeft je zeker daarop een eenvoudig antwoord. Veel leesplezier!
In De Fred-factor vertelt Mark Sanborn het waar gebeurde verhaal van zijn postbode Fred, die zoveel van zijn werk houdt dat hij altijd iets extra’s doet voor de mensen bij wie hij post bezorgt. Hij houdt bijvoorbeeld een oogje in het zeil over iemands huis en treedt iedereen als vriend tegemoet. Fred is een voorbeeld van klantvriendelijkheid. Wat is het geheim van Fred, wat is nu die Fred-factor? Sanborn zet de vier basisprincipes uiteen waarmee we nieuwe energie en creativiteit in ons werk en ons leven kunnen brengen. Door ze, net als Fred, in praktijk te brengen, iedere dag opnieuw, kunnen we leven en werken op een manier die voldoening schenkt aan jezelf en aan anderen.