Recensie: De vierde dementie (Evelien Pullens)

10 juli 2017

Wat vinden anderen van onze boeken? Lees hier de recensie van 'De vierde dementie' van Evelien Pullens door Suzan.

Ik heb het boek De vierde Dementie makkelijk en snel kunnen lezen. Dit is typerend van het boek. Makkelijk leesbaar en zeer toegankelijk voor iedereen die interesse heeft in dit onderwerp. De afwisseling van theorie naar de praktijk voorbeelden sprak mij aan. De praktijk ervaringen gaven mij ook herkenning, wat ik zelf erg prettig vond om te lezen. De holistische visie vindt ik interessant, dit kwam als een rode lijn terug in het boek.  Je benadert de mens vanuit acceptatie en mogelijkheden. Dit vraagt wat van jouw als mantelzorger/ familielid en betrokkenen, aangezien je zelf vaak ook nog in een heel proces zit. Ook hier wordt op in gegaan in het boek. Aangezien de omgang ook voor jezelf vaak dingen oproept, wordt er in het boek een spiegel voor gehouden. Stukje bewustwording wordt hierdoor op gang gezet. Het positieve beeld wat gegeven wordt over dementie vond ik ook fijn. Het is een soort omdenken en het is verhelderend om sommige dingen weer eens van een andere kant te bekijken. Door het lezen van het boek werd ik opnieuw bewust van mijn kijk op dementie en opnieuw werd mijn intuïtie en empathie aangesproken. Het boek laat je mee denken en voelen met iemand die aan het dementeren is. Ik vond dit verhelderend.

Ik vind de omslag van het boek mooi, stralende foto van moeder en dochter.

De eerste indruk van het boek was makkelijk leesbaar en afwisselend.

Ik verwachte van het boek herkenning en handvaten. Dit heeft het mij ook wel geboden.