Recensie: Troostrijke tranen van Marianne Williamson

26 april 2017

Lees hier de recensie van het boek van Marianne Williamson, Troostrijke tranen,  door Corina Kreeft.

Marianne Williamson leert ons in dit boek het nut van verdriet en lijden. Bij het lezen van de achterflap van het boek dacht ik dat Troostrijke Tranen vooral geschreven is voor tijden van depressie en rouw. Dit is zeker niet alleen het geval. Iedereen heeft wel eens van die dagen dat je niet lekker in je vel zit. Dat je even niet de liefde voor het leven voelt en niet zo goed weet waarom dat is. Door dit boek te lezen herken en erken je weer je eigen gevoelens. Het helpt je verder. Niet je gevoel negeren of erin zwelgen, maar juist transformeren, zoals ze ook schrijft.

Soms had ze uitspraken die langs me heen gingen. Maar dan heeft ze weer mooie diepzinnige zinnen die wel binnen komen. Ook gebruikt ze citaten uit de Bijbel en gebruikt ze het woord God veel. Daar moest ik zelf aan wennen, omdat ik daar niet zo veel mee heb. Ze haalt principes uit een cursus in wonderen veel aan en laat ons het verhaal van Jezus (maar ook Boeddha en Mozes) door een andere bril zien. Dat vond ik interessant.

Ik kan me voorstellen dat haar adviezen weerstand kunnen opleveren. Vooral als je je midden in een heftige emotionele periode van je leven bevindt. Maar zelfs in een van mijn recalcitrante buien had ik alsnog iets aan het boek. Juist in zo’n periode, wanneer je met open mind leest en naar binnen durft te gaan, heb je er veel aan. Vooral als je weet dat ze zelf twee keer de diagnose klinische depressie heeft gehad, leest dit boek toch anders. Je neemt haar levenskijk eerder aan. Echt helemaal nieuw was het voor mij niet, maar alsnog haalde ik er bruikbare informatie uit.

1. Wat vind je van de omslag?

Vrolijk en kleurrijk.

1. Wat is je eerste indruk?