Recensies ‘De biologie van de overtuiging’ van Bruce Lipton

14 april 2017

Lees hier wat anderen vinden van 'De biologie van de overtuiging' van Bruce Lipton!

Twee recensies van De biologie van de overtuiging van Bruce Lipton

Door Geraldine Bakker

Na het zien van een aantal documentaires van Bruce Lipton en gestart te zijn in de Engelse versie van dit boek keek ik erg uit naar de vernieuwde Nederlandse versie. Toen ik het boek binnenkreeg was mijn eerste indruk positief: het omslag vind ik perfect bij de titel passen, de tekst is goed te lezen en er staan afbeeldingen/illustraties in het boek wat het (voor mij in ieder geval) prettiger leesbaar maakt.

Hoewel ik erg fan ben van de manier waarop Bruce Lipton deze -toch wel lastige- materie uit kan leggen op video, vond ik het boek toch wel moeilijk lezen. Niet zozeer dat het moeilijk geschreven is, maar op de een of andere manier moest ik telkens weer inkomen, het las voor mij niet lekker weg.

Dat neemt niet weg dat de informatie die in het boek staat ontzettend interessant is, als je de achtergrond wilt weten van onze cellen en overtuigingen is dit een prachtig boek. Ook als je nog onbekend met deze materie bent denk ik dat je uit het boek een hoop info kunt halen. Het boek is wel vrij technisch, er worden genoeg voorbeelden gegeven van de onderzoeken die Bruce Lipton heeft uitgevoerd maar ik miste zelf een beetje de persoonlijke touch, ik had graag wat meer uitleg gelezen over hoe je dan je overtuigingen kunt veranderen en vooral ook hoe je je overtuigingen kunt herkennen. (Bruce verwijst in zijn boek overigens wel naar een pagina op zijn website met een lijst van technieken om je onbewuste geest te herprogrammeren).

Het tweede gedeelte van het boek vond ik wat makkelijker te lezen, en ook de uitleg van de onbewuste geest heeft me toch wel meer inzicht gegeven, hoewel dit gedeelte van mij ook wel iets minder technisch had gemogen. Ik raad het boek aan iedereen aan die meer wil weten over onze overtuigingen en ik denk vooral dat het een aanrader is voor degenen die ook ‘bewijs’ zoeken en niet houden van zweverig gedoe omtrent onze realiteit.

Door  Mirte Visscher

De 1e druk heb ik zo’n 10 jaar geleden gelezen. Wonderlijk hoe dezelfde inhoud zo anders binnen kan komen. Is dat omdat ik ondertussen als ambulant psychiatrisch verpleegkundige werk en dagelijks met biologie(van de overtuiging) te maken heb?! Wat is de oorzaak van het vele psychische lijden wat ik tegen kom, zowel privé als in mijn werk? Kent men de oorzaak dan is er een oplossing….? Zo eenvoudig ligt het niet of toch?  Het boek heb ik niet in 1 adem uit kunnen lezen. Van aha momenten naar vertwijfeling, van diepe hoop naar intense wanhoop. Het boek raakt tot in de botten en nog veel verder, de cellen. Twee van mijn grootste liefdes bijeen in 1 boek: Biologie en Spiritualiteit. Ik heb vele cursussen op spiritueel gebied gevolgd, theologie gestudeerd en HBO verpleegkunde. Rode draad door mijn leven is altijd geweest; Wie ben ik en wat kom ik hier doen? Bruce Lipton vertelt in begrijpelijke taal zijn ontdekkingstocht van en in het Leven. Het boek is zeker revolutionair te noemen. Eindelijk zicht op wat de kwantumfysica voor het dagelijkse leven kan betekenen. Het biedt hoop; we zijn geen slachtoffer van onze genen. Het schept ook een enorme verantwoordelijkheid. Kan ik dit onbegrensd vermogen om de eigen creator van mijn leven te zijn aan? En wat betekent dit in mijn beroep als verpleegkundige? Het is een boek om telkens weer te herlezen. Een boek van bezinning. Het is geniaal hoe Bruce van het bestuderen van de celmembrein de link maakt naar kwantumfysica en mijn hele denken op zijn kop zet. Ik ben ook een kind van mijn tijd, geschoold in dat de celkern, ons DNA, het leven bestuurd. Maar ik heb ook altijd een weten gehad dat er meer is, wie/ wat doet het lichaam leven/besturen? Eindelijk een wetenschappelijk verantwoord boek dat de link tussen lichaam en geest legt! Ik raad een ieder die naar antwoorden zoekt op deze prangende levensvragen zeker dit boek aan. Hoe vervolgens (ziekmakende) gedachten, dus overtuigingen, te veranderen daar wordt weinig aandacht aan besteed. Dit is ook niet de expertise van Bruce. Er wordt 1 methode genoemd die Bruce heeft geholpen. Ik vind het jammer dat Bruce dit laat liggen.

Wil jij dit boek ook lezen? Bestel het boek dan hier.